راهنمای خرید و معرفی انواع کاغذ

راهنمای خرید و معرفی انواع کاغذ

کاغذ وسیله ای است که قدمت زیادی دارد و از گذشته تا کنون برای نگارش اطلاعات مهم و ذخیره اطلاعات استفاده می شود. این محصول در گذشته تنها وسیله ای بود که افراد می توانستند افکار خود را بر روی آن پیاده سازی نمایند. امروزه علاوه بر این با استفاده از کاغذ می توان اقدام به پرینت اطلاعات اداری نمود و همین موضوع سبب شده تا این محصول جزو اصلی ‌ترین موارد در فرایند چاپ به شمار رود. اهمیت این موضوع به قدری بالا می باشد که امروزه شاهد استفاده از حجم زیادی از کاغذ در پروسه پرینت و چاپ هستیم.

باید این موضوع را بدانید که کاغذ دارای انواع مختلفی می باشد و از هر یک از انواع مختلف کاغذها می توان برای کاربرد متفاوتی استفاده کرد. نوین کپی در این مقاله قصد ارائه راهنمای خرید کاغذ و معرفی انواع کاغذ به کاربران را دارد. بنابراین اگر شما هم می خواهید در رابطه با این محصول آگاهی و شناخت بیشتری پیدا کنید و انواع مختلف آن را بشناسید پیشنهاد می کنیم خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

راهنمای خرید و معرفی انواع کاغذ

کاربرد انواع کاغذ

کاغذ محصولی برای نوشتن اطلاعات است که برای درست کردن آن از خمیر چوب استفاده می ‌شود. پرکاربردترین درختانی که از آن برای تولید کاغذ استفاده می شود درختانی اند که از چوب نرمی برخوردار هستند. از جمله این درختان می توانیم به درختان مخروطی مثل درخت کاج اشاره نماییم. لازم به ذکر است که پروسه تولید خمیر از چوب درختان توسط دستگاه‌ های کاملا پیشرفته و به روز و به صورت مکانیکی انجام می ‌شود و طی این پروسه پس از اینکه کنده های چوب مخلوط با آب را با استفاده از این دستگاه ها آسیاب کردند، اقدام به حذف لیگنین موجود در آن می نمایند.

پس از انجام این کار خمیر به دست آمده را بر روی یک سطح کاملاً صاف می ریزند تا یکسری ورقه های صاف از آن به دست بیاورند و سپس اقدام به عبور دادن این ورقه ها از دستگاه های خشک کن می نمایند تا طی این مرحله آب اضافه از خمیر جدا گردد. در مرحله بعدی با استفاده از دستگاه های صافکاری اقدام به صاف کردن کاغذ می نمایند و سپس اقدام به اضافه کردن پوشش رنگدانه و مواد اتصال دهنده به کاغذ ها می نمایند.

در مرحله انتهایی نیز اقدام به برش کاغذ در ابعاد و اندازه های مختلف می کنند. همانطور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم کاغذ در دنیای امروزی از موارد کاربرد مختلفی برخوردار می باشد و شاهد استفاده از آن در حوزه چاپ و نشر، بسته بندی محصولات، نگارش مطالب و غیره هستیم.

راهنمای خرید کاغذ

ویژگی های کاغذ خوب

از آن جایی که در بازار شاهد عرضه انواع مختلفی از کاغذ که توسط برندهای مختلف تولید شده اند می ‌باشیم ممکن است مشتریان به هنگام مراجعه به بازار برای خرید کاغذ دچار سردرگمی می شوند و نتوانند کاغذی متناسب با نیاز شان را خریداری نمایند. بنابراین ما سعی کردیم تا یک راهنمای کلی برای خرید کاغذ به مشتریان ارائه دهیم تا این معضل بزرگ را از بین ببریم.

توجه به سایز کاغذ

بهترین مارک کاغذ

همانطور که می دانید هر کاغذ از سایز استانداردی برخوردار می باشد که این استاندارد در تمام کشورهای دنیا یکسان است. مثلاً سایز استاندارد کاغذ A4، معادل 21 در ۲۹.۷ سانتی متر می باشد. اما متاسفانه گاها مشاهده شده که برخی افراد سودجو برای آنکه بتوانند سود بیشتری عاید خود کنند سایز اصلی این کاغذها را کمتر می کنند تا بدین وسیله از اعتماد مشتریان سو استفاده نمایند. در نتیجه اگر قصد خرید مقدار زیادی کاغذ دارید حتما در حین خرید ابعاد و اندازه های دقیق کاغذ را اندازه گیری نمایید و آن را با استانداردهای اصلی مقایسه کنید و در صورت وجود مغایرت از خرید آن کاغذ پیشگیری به عمل بیاورید.

توجه به برش کاغذ

لازم به ذکر است که نوع برش کاغذ ارتباط مستقیمی با طول عمر دستگاه پرینتر شما دارد. اگر کاغذی که خریداری می کنید دارای برش لیزری باشد این موضوع می‌تواند به افزایش طول عمر مفید دستگاه پرینتر شما کمک کند. اما اگر کاغذی که قصد خرید آن را دارید از روش برش گیوتینی برای تولید آن استفاده شده باشد این امر منجر به کاهش طول عمر مفید دستگاه پرینتر شما می گردد و می بایست هزینه زیادی را صرف تعمیر پرینتر خود نمایید.

انواع کاغذ از نظر اندازه

خرید کاغذهای عاری از خاک

در طول پروسه برش کاغذ یک سری خاک که ناشی از برش این محصول می باشند بر روی سطح کاغذ به وجود می آید. با وجود این که خاک به وجود آمده از ذرات میکروسکوپی تشکیل شده که با چشم قابل دیدن نیستند، اما دستگاه پرینتر شما به این خاک ها کاملاً حساس می باشد و چنانچه خاک فوق وارد کارتریج شما شود می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به فرسودگی کارتریج شما منجر گردد

برخی از کارخانه ها با استفاده از یک سری دستگاه جدید و مدرن این خاک را کاملاً از روی سطح کاغذ پاک می نمایند و کاغذی یکدست و عاری از خاک به مشتریان ارائه می کنند. بنابراین حتماً در حین خرید کاغذ دقت کنید که کاغذهایی را خریداری نمایید که عاری از خاک می باشند تا بتوانید طول عمر دستگاه پرینتر خود را افزایش دهید.

توجه به وجود Wood Free بودن کاغذ

انواع سایز کاغذ

کاغذ هایی که دارای خاصیت Wood Free می باشند در طول پروسه تولیدشان کلیه لیگنین و سلولز موجود درون چوب از آن جدا می گردد و این موضوع سبب می شود که با گذر زمان کاغذ رنگش تغییر پیدا نکند و زرد نشود. اما کاغذهایی که این خاصیت را دارا نیستند پس از گذشت مدت زمانی رنگ آنها از سفید به زرد تغییر پیدا می کند.

توجه به گرماژ کاغذ

گرماژ کاغذ در واقع همان چگالی کاغذ می باشد و اگر از کاغذ هایی با گرماژ پایین استفاده کنید این موضوع منجر به خراب شدن دستگاه پرینتر شما خواهد شد. به طور مثال کاغذ های A4 ی که گرماژ آنها پایین‌تر از ۸۰ می باشد می‌توانند مشکلات متعددی را برای دستگاه پرینتر شما به وجود بیاورند و این کاغذ ها به هیچ عنوان برای پرینتر مناسب نیستند و معمولاً از کاغذهای گرماژ پایین برای انجام عملیات نگارش استفاده می شود. اما آن دسته از کاغذها که گرماژ آنها ۸۰ گرم می باشد مناسب ترین کاغذ برای استفاده در پرینتر هستند و میزان خرابی دستگاه پرینتر شما را کاهش می دهند.

توجه به شفافیت یا کدری کاغذ

اگر قصد دارید از کاغذ برای چاپ دو طرف استفاده کنید بهتر است کاغذهایی را خریداری نمایید که مقدار نور کمتری از آنها عبور می کند و به اصطلاح کدری آن ها بیشتر می باشد.

معرفی انواع کاغذ

در ادامه مقاله قصد داریم تا انواع مختلف کاغذ را برای شما معرفی نماییم تا با کاربردهای این محصولات بیشتر آشنا شوید تا در حین خرید بتوانید کاغذی متناسب با نیاز خود خریداری نمایید:

کاغذ تحریر

انواع کاغذ از نظر خط

کاغذ تحریر دارای رنگی سفید بوده و بافت آن مختلط صاف یا برجسته می باشد. امروزه تولید کنندگان کاغذ تحریر این محصول را در گرماژهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می نمایند. آن دسته از کاغذهای تحریر که از گرماژ بیشتری برخوردارند و قیمتشان نیز بیشتر است برای تولیدشان از خمیر چوب با درجه حرارتی بالا استفاده می شود و سپس از الیاف پنبه برای اتمام فرآیند تولید کاغذ تحریر بهره گرفته می شود.

کاغذ های تحریر در دو نوع مختلف اندود شده و اندود نشده به بازار عرضه می شوند و نوع اندود نشده آنها مناسب چاپ دو طرفه می باشند و مرکب از یک طرف کاغذ به طرف دیگر آن نفوذ پیدا نمی کند. از کاغذ تحریر علاوه بر نگارش مطالب می توان در صنعت چاپ برای چاپ انواع سررسید و مجله نیز استفاده کرد.

از آنجایی که پروسه تولید این کاغذ ها طولانی تر است و دقت بیشتری در طول این پروسه انجام می گیرد، قیمت کاغذهای تحریر به نسبت سایر انواع کاغذها بالاتر می باشد. کاغذ های تحریر در رنگ بندی های مختلفی به بازار عرضه شده اند و ممکن است کیفیت آن ها بسته به برند تولید کننده آن ها با یکدیگر متفاوت باشد.

کاغذ و مقوای گلاسه

انواع کاغذ دیواری از نظر طرح

کاغذهای گلاسه یا همان کاغذ اندود شده از روکشی براق، نیمه براق و مات برخوردار هستند و برای آنکه روشنایی این کاغذها بهبود پیدا کند و خواص چاپ آنها بهتر شود اقدام به اضافه کردن یک سطح براق بر روی این کاغذ ها می نمایند و در واقع اضافه کردن این روکش بر روی این کاغذ ها مقاومت آنها را در برابر پارگی، ساییدگی و آلودگی را افزایش می دهد. معمولا از کاغذهای گلاسه برای چاپ مطالب استفاده می شود و دلیل این امر هم این است که مطالب یا تصاویری که بر روی این کاغذها چاپ شده‌اند از وضوح و شفافیت بالایی برخوردار هستند و با انعکاس نور می توانند تصویر زیبایی را خلق نمایند.

بالا بودن گرماژ این کاغذ ها منجر به افزایش کیفیت چاپ بر روی آنها می شود. کار گلاسه کردن این کاغذ ها به صورت جداگانه پس از اینکه تولید کاغذ به اتمام رسید بر روی آن انجام می ‌شود و هرچه از مواد و متریال با کیفیت تری برای گلاسه کردن این کاغذها استفاده شود کیفیت کاغذی که در انتها بدست می آید بهتر خواهد شد.

کاغذ گلاسه مات

انواع کاغذ برای طراحان

کاغذ گلاسه مات از پوششی سبک برخوردار بوده و به همین خاطر کنتراست تصاویری که بر روی آن چاپ می ‌شود بالا خواهد بود. به دلیل مات بودن این کاغذها این محصول توانایی انعکاس نور را دارا نیست و تصاویری که بر روی این کاغذ ها به چاپ می رسند از درخشندگی برخوردار نخواهند بود.

اگر بخواهیم پوشش کاغذ گلاسه مات را با کاغذ بدون روکش مقایسه کنیم این کاغذ ها از پوشش ظاهری صاف تری برخوردار هستند و نسبت به کاغذ گلاسه براق از بافت نرم‌تر و مخملی تری برخوردار می باشند. معمولا از کاغذ گلاسه مات برای تقویت رنگ های ملایم استفاده می شود. از جمله موارد کاربرد کاغذ گلاسه مات می توان به استفاده از آن برای چاپ انواع تقویم و ژورنال اشاره نمود.

کاغذ روزنامه

بهترین برند های کاغذ

یکی از کم دوام ترین و ارزان قیمت ترین کاغذ های موجود در بازار کاغذ روزنامه می باشد که برای تولید آن از خمیر چوب آسیاب شده استفاده می شود. همانطور که از نام این کاغذ پیداست از آن برای چاپ روزنامه و مجله بهره گرفته می شود. از دیگر خصوصیات این محصول می‌توان به سرعت بالای زرد شدگی و پوسیدگی آن اشاره نمود. کاغذ های فوق قابلیت بازیافت را دارند و حدود ۸۰ درصد از کاغذ روزنامه ای که در جهان تولید می شود مجدداً به چرخه بازیافت بر می گردد.

کاغذ شیمیایی

برای تولید کاغذ شیمیایی مقدار کمی خمیر چوب استفاده شده و درصد خمیر شیمیایی که برای تولید آن استفاده می شود چندین برابر می باشد. کاغذ های فوق دارای استحکام و رنگ مناسبی هستند و از آنها معمولاً به عنوان کاغذ فتوکپی و کاغذ تحریر استفاده می شود. رنگ پذیری این کاغذ ها قابل قبول است ولی کیفیت چاپ رنگی بر روی آنها نسبت به کاغذ های گلاسه پایین تر می باشد. از کاغذ های شیمیایی عموماً برای چاپ جزوات آموزشی و سربرگ های اداری استفاده می شود.

کاغذ و مقوای کرافت

نکات مهم هنگام خرید کاغذ

برای تولید کاغذ کرافت از خمیر چوب استفاده می شود و چوب هایی که برای تولید این کاغذ استفاده می شوند جزو چوب های نرم می باشند. به همین خاطر این کاغذ ها علاوه بر انعطاف پذیری بالا بسیار مقاوم نیز می باشند.در نتیجه امروزه شاهد استفاده از کاغذ کرافت برای بسته بندی محصولات مختلف علی الخصوص محافظت از کارتن ها در حین حمل و نقل هستیم. از دیگر موارد مصرف کاغذ کرافت می توان به استفاده از آن برای تولید کیف کاغذی برای حمله پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی اشاره نمود.

کاغذ مکانیکی

مشخصات یک کاغذ خوب

کاغذ مکانیکی نسبت به کاغذ روزنامه از مرغوبیت بیشتری برخوردار بوده و به دلیل استفاده از مقداری خمیر شیمیایی برای تولید آن مقاومتش نسبت به کاغذ روزنامه افزایش پیدا کرده است. اما خمیر چوبی که برای تولید آن استفاده می شود بیشتر از خمیر شیمیایی می باشد. استفاده از خمیر شیمیایی برای تولید این کاغذ منجر به روشن تر شدن رنگ آن شده است.

کاغذ و مقوای پشت طوسی

این کاغذ ها در گرماژ های متنوعی به بازار عرضه شده اند و بالا بودن ضخامت لایه های استفاده شده برای تولید این کاغذ ها منجر به افزایش مرغوبیت آنها می‌گردد. از مقوای پشت طوسی معمولاً برای بسته بندی محصولات استفاده می‌شود و از آنجایی که مقوای پشت طوسی از بافت لطیفی برخوردار هستند، کار چاپ بر روی آنها به آسانی انجام می شود و کیفیت چاپ آنها به دلیل پوشش مناسب جوهر بر روی سطح این مقوا ها بسیار خوب و با کیفیت می باشد.

کاغذ بالکی

نکات خرید کاغذ دیواری

کاغذ بالکی یا بالک جزو کاغذهای سبک بوده که از آن برای چاپ کتاب استفاده می شود. این کاغذ ها به عنوان کاغذ سبز نیز معروف هستند و در طول پروسه تولید شان از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است و همین موضوع سبب به سبز شدن و دوستدار محیط زیست شدن این محصولات شده است. قطر کاغذ بالک به نسبت کاغذ های معمولی بیشتر است و رنگ آن کرم می باشد. کاغذ های بالک با وجود ضخامت بالا سبک می باشند و همین موضوع سبب شده تا امروزه برای چاپ کتاب هایی که قطور می باشند از این کاغذها استفاده شود

محرمی دوه بیونی امیر

نوشته شده توسط

اگر سوالی دارید در خدمتیم
X
Welcome to Our Website
Welcome to WPBot