مقایسه کارتریج تونر و یونیت درام

مقایسه کارتریج تونر و یونیت درام

تفاوت کارتریج تونر و یونیت درام در چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم در بیشتر پرینتر ها این دو محصول به صورت یکجا بر روی چاپگر تعبیه شده اند اما شرکت های سازنده بزرگی از این تکنولوژی به صورت مجزا استفاده کرده اند. کمپانی های بزرگی مثل Brother، HP و Samsung به صورت مجزا از یک کارتریج و یک درام بهره گرفته اند.

  • کارتریج تونر
  • یونیت درام
  • تفاوت کارتریج تونر و یونیت درام

کارتریج تونرچیست؟

زمانی که چاپ پرینتر شما با تم رنگی کم رنگی به تصویر کشیده می شود زمان تعویض کارتریج تونر است. از آنجای که این محصول به دو صورت شارژِی و قابل تعویض عرضه می شود متناسب با پرینتر خود می توانید دست به انتخاب بزنید. این را به یاد داشته باشید که تونر های شارژی نسبت به کارتریج تونرهای یک بار مصرف بسیار به صرفه تر هستند. کارتریج تونرهای سیاه و سفید از یک تم رنگی مشکی بهره می گیرند و کارتریج های رنگی چهار تم رنگی اصلی را در بر دارند. با چهار بار تعویض کارتریج تونر باید یک بار یونیت درام تعویض شود.مقایسه کارتریج تونر و یونیت درام

کارتریج های لیزری

کارتریج های لیزری تحت اشعه لیزر به صورت رنگی و چاپی به تصویر کشیده می شود. این کارتریج ها، تحت اشعه ی لیزر قرار گرفته و به واسطه ی باردار شدن قطعه ای به نام درام و جذب پودری به نام تونر، تصاویر و متون را بر روی کاغذ چاپ می کنند.

کارتریج های جوهر افشان

کارتریج های جوهر افشان شبیه مخزنی عمل می کنند که وظیفه ی حمل جوهر را دارند. این نوع کارتریج ها در حال منسوخ شدن هستند و فقط در موارد خاصی مثل چاپ عکس در عکاسی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های تونر

  • تونر یک ماده سمی است و تا سی درصد ماده شیمیایی آن قابل تشخیص است.
  • بزرگی هر ذره از تونر 2% میکرون است و تا شش ساعت در هوا معلق می ماند و حتی جارو برقی های قوی قادر به جمع کردن این ذرات در هوا نیست.
  • اگر تونر روی دست شما ریخته است به هیچ عنوان نباید با آب گرم آن را بشوید زیرا سبب جذب آن در پوست می شود. بهتر است با آب سرد دست خود را بشوید تا با جذب کمتری از روی پوست شما برداشته شود.
  • عمر مفید یک ذره تونر در یک اتاق بدون رطوبت تقریباً یک سال است.

یونیت درام چیست؟

یونیت درام به زبان ساده محصولی است که کار انتقال جوهر از دستگاه کارتریج را به سطح کاغذ انجام می دهد. بعد از انتقال پودرهای پلاستیکی توسط تونر به یونیت درام روند چاپ روی دستگاه انجام می شود. این کار عموماً با فشار و حرارت روی کاغذ به صورت ذوب شده انجام می شود. در دستگاه های پیشرفته به منظور تشخیص خرابی یونیت دارم سنسوری تعبیه شده است که در زمان خرابی به صورت چشمک زن این خرابی را اعلام می کند.

  • انتقال جوهر از کارتریج
  • استفاده از فشار و حرارت
  • خرابی یونیت درام با سنسور

چگونگی استفاده از یونیت درام

برای استفاده و راه اندازه دستگاه پرینتر شما به کارتریج تونر و یونیت درام نیاز دارید. این دو به یکدیگر متصل می شوند. عموماً در دستگاه های لیزری رنگی و سیاه و سفید این روند به صورت جداگانه دنبال می شود؛ یعنی یک کارتریج درام و یک یونیت درام به صورت مجزا در دستگاه تعبیه شده است که اگر هر کدام خراب بشود به صورت جداگانه قابل تعمیر است. عمر یونیت درام بسیار طولانی تر نسبت به کارتریج تونر است.مقایسه کارتریج تونر و یونیت درام

  • تعبیه به صورت مجزا
  • عملکرد همزمان دو دستگاه
  • عمر طولانی تر یونیت درام

چرا پرینتر به یک درام نیاز دارد؟

بدون درام به هیچ عنوان نمی توانید جوهر را به روی صفحه از طریق کارتریج انتقال دهید. این دو بخش باید با یک دیگر فعالیت کنند تا نسخه چاپی شما با کیفیت بالا به تصویر کشیده شود. از همین رو هر دستگاه پرینتر با یک درام یونیت کار خود را به راحتی به انجام می رساند.

چه کارتریج تونری بهتر است؟

محصولی که یکبار مصرف نباشد و قابلیت شارژ شدن را داشته باشد بهتر است. تونرهای که قابلیت تعویض دارند قیمت ارزان تری نسبت به تونرهای شارژی دارند. تکنولوژی درام ها خیلی پیچیده نیست و با هر تعویض کارتریج تونر نیازی به تعویض آن نیست.

نوشته شده توسط

اگر سوالی دارید در خدمتیم