فیوزینگ پرینتر چیست؟

فیوزینگ یا فیوزر چیست؟

فیوزینگ (فیوزر) یکی از مهمترین قطعات داخلی چاپگر های لیزری است که تونر (پودر) را بر روی کاغذ ذوب میکند.

اگر در مورد نحو چاپ پرینتر های لیزری مطالعه داشته باشید متوجه اهمیت این قطعه در پرینتر ها خواهید شد.

بیشترین ایرادات چاپی بعد از کارتریج مربوط به این بخش از پرینتر ها میباشد.

فیوزینگ چگونه کار میکند؟

مرحله آخر چاپ در تمامی پرینتر های لیزری رنگی و سیاه سفید به فیوزینگ مربوط میشود.

تونر (پودر) در پرینتر های سیاه و سفید مستفیما از روی درام بر روی کاعذ کشیده شده و متن و عکس مورد نظر را به کاغذ انتقال داده است.

در پرینتر های لیزری رنگی  هم با این تفاوت که پس از انتقال تونر از روی درام ها بر روی تسمه ترنسفر و پس از آن از روی تسمه بر روی کاغذ انجام میشود.

پودری که در این مرحله بر روی کاغذ نشسته است پایدار نیست و خیلی راحت از کاغذ جدا میشود.

بنابر این در مرحله آخر چاپ این پودر ها با فشار و گرما بر روی کاغذ پرس میشوند و چاپ نهایی را میسازند.

این کار توسط واحدی به نام فیوزر یا فیوزینگ در پرینتر های لیزری و دستگاه های کپی انجام میگیرد.

به این صورت که بسته به نوع پرینتر از یک طرف توسط غلطک فشار (غلطک پرس) به کاغذ فشار وارد میشود و از طرف هم دیگر توسط غلطک (پلاستیکی،پارچه ای و یا فلزی) که از داخل توسط هیتر گرم میشود به کاغذ فشار وارد میشود این عمل باعث ذوب شدن تونر (پودر) بر روی کاغذ میشود و چاپ را برای همیشه فیکس یا ثابت میکند.

قطعات داخلی فیوزینگ پرینتر لیزری

فیوزینگ پرینتر لیزری زیاد پیچیده نیست و از قطعات محدودی تشکیل شده که به ترتیب مهم بودن ابتدا هیتر، فیلم یا هات رولر، غلطک پرس یا غلطک فشار، بوش یا بلبرینگ، فنر، ساشی، سنسور حرارتی و چرخ دنده ها هستند.

طرز کار فیوزینگ پرینتر

فیوزر یا فیوزینگ وظیفه چسباندن تونر (پودر پرینتر) را به کاغذ بر عهده دارد و برای این کار از یک طرف هیتر پرینتر که در برخی مدل ها فیلم فیوزینگ به دور آن در حال چرخیدن است و در برخی مدل ها لوله ای فلزی به اسم هات رولر دور آن میچرخد تونر موجود روی کاغذ را گرم میکند و از طرف پشت کاغذ غلطک فشار یا غلطک پرس با بدنه نرمی که دارد فشار تقریبا زیادی را به کاغذ وارد میکند که عمل سوختن و چسبیدن تونر بر روی کاغذ به خوبی انجام گیرد فنر های موجود در پرینتر های لیزری گاهی قسمت هیتر ( هات رولر و یا فیلم فیوزینگ ) را به سمت غلطک پرس فشار میدهند و یا در برخی مدل ها غلطک پرس را به سمت هیتر فشار میدهند به این عمل پرس خشک گفته میشود و پس از آن کار چاپ به اتمام رسیده و مابقی قطعات میکوشند که کاغذ را از خروجی پرینتر خارج کنند.

وظیفه هر یک از قطعات فیوزینگ پرینتر

در هنگام چرخش و گرم شدن هیتر سنسور گرما همواره میزان حرارت را اندازه گیری میکند که حرارت نه کم باشد نه زیاد که مشکلی برای کاغذ و یا پرینتر پیش نیاید.
بوش ها و یا بلبرینگ ها در دو سر غلطک پرس و گاهی در دو سر هات رولر هم موجود هستند از ساییدگی شفت ها جلوگیری میکنند و حرکت چرخشی روان و یکدستی برای این قطعات فراهم می کنند.
چرخدنده های فیوزر هم وظیفه انتقال قدرت برای چرخش فیلم فیوزینگ یا هات رولر و غلطک پرس را از گیربکس به فیوزینگ بر عهده دارند.
تمامی این قطعات توسط شاسی فیوزینگ در کنار هم فیکس شده و عمل پرس خشک را انجام میدهند.
طبیعی است که در صورت وجود ایراد در هرکدام از این قطعات ممکن است نتیجه چاپ خروجی مطلوب نباشد.

تعمیر فیوزینگ پرینتر لیزری

در صورتی که دست به آچار هستید میتوانید با مشاوره گرفتن از کارشناسان ما قطعات معیوب را تعویض نمایید و در غیر این صورت باید پرینتر خود را به یک متخصص یا تعمیرکاران ما بسپارید که مشکل را برطرف کنند.

محرمی دوه بیونی امیر

نوشته شده توسط

1 نظر برای “فیوزینگ پرینتر چیست؟

نظرات بسته شده است.

اگر سوالی دارید در خدمتیم
X
Welcome to Our Website
Welcome to WPBot